Recrutering van medewerkers IKEA Hasselt bijna rond

Trainingsprogramma opgestart

Begin 2016 opent het nieuwe IKEA woonwarenhuis in Hasselt de deuren. De bouw- en inrichtingswerken, maar ook de interne voorbereidingen, verlopen volgens plan. De sollicitatieperiode werd afgesloten en de laatste hand wordt gelegd aan de invulling van 250 jobs en de opleiding van de nieuwe medewerkers.

Begin maart van dit jaar ging IKEA van start met de recrutering van medewerkers voor de vestiging die begin 2016 in Hasselt de deuren opent.   “We kregen al snel 7000 kandidaturen voor een waaier aan functies”, zegt winkeldirecteur Denis Hautcourt.

Terwijl IKEA voor de meerderheid van de aangeworven medewerkers nieuw is, gaan er ook een aantal mensen aan de slag die reeds binnen IKEA actief waren. Hun kennis en ervaring zijn immers heel waardevol voor het succes van een nieuwe winkel.

IKEA hecht vooral belang aan de competenties en de persoonlijkheid van medewerkers, hun interesse in binnenhuisinrichting en hun klantgerichtheid. Het diploma is minder relevant. 220 medewerkers zijn nu al aan boord en een aantal van hen volgt momenteel reeds een opleiding in andere winkels. Alvorens de medewerkers de opleiding in de winkel beginnen, nemen ze deel aan een introductieweek waarbij de focus ligt op cultuur, waarden en veiligheid. Tegen midden december moeten alle noodzakelijke opleidingen zijn opgestart. “Wanneer de winkel de deuren opent, staat het enthousiaste team van IKEA Hasselt klaar om klanten op een professionele  en vriendelijke manier te ontvangen”, voegt Denis hier aan toe.

Enkele cijfers:

• Elke nieuwe IKEA medewerker krijgt gemiddeld 2,5 maand opleiding.

• 470 externe kandidaten werden uitgenodigd voor een persoonlijk gesprek.

• 15% van alle medewerkers is afkomstig van andere IKEA woonwarenhuizen.

• Momenteel is de man/vrouw verhouding van de gerecruteerden 50/50. Uiteindelijk verwacht IKEA dat dit 40/60 zal worden.

• Gemiddelde leeftijd is 37,5. Na recrutering van de zaterdagkrachten zal dit cijfer dalen omdat het veelal om studenten gaat.

Onze woonwarenhuizen