Resultaten 2021: Dankzij het digitale aanbod en de creativiteit van haar teams heeft IKEA België een recordjaar achter de rug

ZAVENTEM. Met een omzetstijging van 5,8% ten opzichte van vorig jaar weet IKEA België de financiële resultaten van voor COVID te overtreffen. Het boekjaar 2021 onderstreept het belang van de online verkoop en de veerkracht van de teams van IKEA België in een ongeziene sanitaire context. Deze resultaten weerspiegelen de aandacht die de Belgen besteden aan hun welzijn thuis, waar IKEA België een vaste waarde is.

In het boekjaar 2021 behaalt IKEA België een omzet van 1.011.1 miljoen euro en een stijging van +5,8% ten opzichte van het boekjaar 2020. Daarmee verstevigt IKEA België haar groei na de coronacrisis en slaagt het er zelfs in haar resultaten van voor COVID te overtreffen.

Sterke toename van de digitale verkoop

IKEA België heeft in het boekjaar 2021 een stijging van +33% genoteerd in het aantal online bezoekers, met een bereik van 87,8 miljoen bezoekers via zowel de IKEA app als IKEA.be tussen september 2020 en augustus 2021.

Dit vertaalt zich in een aanzienlijke stijging van het aandeel van de digitale verkoop in de jaarresultaten van de onderneming: in 2020 was dit nog 10,8%; in het boekjaar 2021 zal de online verkoop 22,65% van het totale verkoopvolume uitmaken, goed voor 221,7 miljoen euro.

Deze stijging van de online resultaten compenseert de daling van het aantal bezoekers in de winkel. Met bijna 9,7 miljoen bezoekers in IKEA winkels noteerde IKEA België een daling van het aantal fysieke bezoeken met 19%, enerzijds te verklaren door de opeenvolgende ‘lockdown’-periodes en anderzijds door de heropening van de winkels onder strikte sanitaire voorwaarden.

De veerkracht en de creativiteit van de teams worden beloond

In een bijzonder gespannen COVID-context heeft IKEA België een aantal initiatieven genomen om de toegang tot haar producten voor haar klanten te vergemakkelijken.

Daartoe behoort de uitbreiding van de "Click & Collect"-dienst, die gebaseerd is op online bestellen en afhalen van het product door de klant in de winkel. De resultaten van IKEA België tonen de relevantie van deze aanpak aan: met een volume van 78,8 miljoen euro in de loop van het boekjaar, noteerde de dienst "Click & Collect" alleen al een ongekende stijging van +322,7% ten opzichte van het voorgaande jaar.

Op dezelfde manier zorgde de "Click & Deliver"-dienst van IKEA België, door IKEA winkels om te vormen tot magazijn, voor een snellere levering aan haar klanten. Het succes van dit aanbod valt niet te ontkennen: met 45,5 miljoen euro omzet (4,65% van de totale omzet), heeft “Click & Deliver” het in 2020 behaalde resultaat meer dan verdubbeld (17,6 miljoen euro).

"Met COVID-19 hebben de Belgen massaal geïnvesteerd in hun wooncomfort. Deze resultaten bevestigen de status van IKEA België als dé referentie voor alles wat met welzijn in huis te maken heeft. In een voor ons allen bijzonder moeilijke context hebben wij afgezien van tijdelijke werkloosheid en voorrang gegeven aan het aan het werk houden van alle werknemers die dat wilden. Onze teams hebben blijk gegeven van vastberadenheid, vindingrijkheid en enthousiasme om onze klanten te helpen hun dagelijks leven te verbeteren. Dat is onze grootste trots", zegt André Schmidtgall, Country Retail Manager & Chief Sustainability Officer van IKEA België.

Welzijn bij je thuis, een basisrecht voor iedereen

IKEA vindt dat welzijn een basisrecht is voor iedereen.

Daarom heeft IKEA, met de steun van de Koning Boudewijnstichting, een fonds opgericht om in het boekjaar 2021 onder meer woningen voor jongeren/jonge ouders, toegang tot huisvesting voor jongvolwassenen en eenoudergezinnen, en huisvestingssteun voor jonge vrouwelijke vluchtelingen te ondersteunen.

Op die manier werden 36 organisaties en projecten gesteund voor een totaalbedrag van 500.000 euro. Deze giften werden hoofdzakelijk gebruikt voor de aankoop van meubilair en/of het voorschieten van huurgaranties.

Dit werk zal in 2022 worden voortgezet met de start van het programma "Welcome Home". Via de mobilisatie van haar medewerkers en klanten wil IKEA België eenoudergezinnen ondersteunen om toegang te verkrijgen tot een degelijke woning.

"De coronacrisis heeft aangetoond hoe belangrijk het is om toegang te hebben tot fatsoenlijke huisvesting waar je je thuis voelt," voegt André Schmidtgall eraan toe. "Door een beter welzijn van de meest kwetsbaren te ondersteunen, willen wij bijdragen tot een betere toekomst voor de nieuwe generaties.