Resultaten IKEA Groep boekjaar 2014*: omzet en consumentenuitgaven blijven stijgen

De totale omzet van de IKEA Groep voor het boekjaar 2014 bedroeg 28,7 miljard euro. Dat komt neer op een stijging met 5,9% in vergelijking met vorig jaar (na verrekening van valuta-effecten), terwijl de omzet van vergelijkbare winkels steeg met 3,6%. Omgezet naar euro komt dit neer op een omzetstijging van 3,0%. De omzet van IKEA België wordt begin oktober bekend gemaakt.

Dinsdag 9 september 2014 — “De IKEA Groep blijft groeien, en ik ben blij dat er toenemende groei genoteerd wordt in al onze verkoopkanalen: in bestaande woonwarenhuizen, in het openen van nieuwe woonwarenhuizen en in de onlineverkoop. De evolutie van onze omzet toont aan dat onze voortreffelijke woonproducten tegen betaalbare prijzen mensen over de hele wereld aanspreken”, zegt Voorzitter en CEO Peter Agnefjäll.

China is de markt die het snelst gegroeid is, Noord-Amerika bleef goed presteren en hoewel de lastige economische situatie er nog niet helemaal achter de rug is, bleef Europa het steeds beter doen. “We zien nog steeds positieve tekenen in de consumentenuitgaven, en ik kan met grote vreugde melden dat er groei genoteerd wordt in bijna al onze markten, niet het minst in de moeilijke markten in Zuid-Europa”, aldus Peter Agnefjäll.

De IKEA e-commerce (aanwezig in 13 van de 27 landen waar IKEA actief is) is sterk gegroeid, en ook het aantal bezoekers in de woonwarenhuizen is gestegen. “We hebben een duidelijke multikanaalstrategie. We verhogen de toegankelijkheid door onze producten en bestaande woonwarenhuizen te blijven verbeteren, nieuwe woonwarenhuizen te openen en onze e-commerce en verzamel-en-transportservice uit te breiden”, zegt Peter Agnefjäll nog.

Duurzaamheid zit vervat in de groeistrategie van de IKEA Groep. “Het is onze bedoeling duurzaamheid betaalbaar en aantrekkelijk te maken, en we zijn aardig op weg. Door prijsinvesteringen te doen in energiebesparende producten zoals ledverlichting, geven we veel meer mensen de kans hun rekeningen te verlagen en thuis duurzamer te leven.”

“Als ik vooruitkijk, zie ik prima kansen voor voortgezette groei. In veel markten zijn we nog klein, en we hebben een sterk bedrijfsmodel en een fantastisch team van toegewijde medewerkers”, besluit Peter Agnefjäll.

Het Jaaroverzicht van de IKEA Groep met een volledig beeld van de jaarresultaten wordt gepubliceerd in januari 2015.

 

* Boekjaar 2014 liep van 1 september 2013 tot 31 augustus 2014.

 

IKEA Groep

Onze visie bestaat erin een beter dagelijks leven te creëren voor zo veel mogelijk mensen. Om dat te doen, bieden we een assortiment goed ontworpen, functionele en betaalbare kwaliteitswoonartikelen aan die geproduceerd worden met zorg voor mens en milieu. De IKEA Groep heeft 315 woonwarenhuizen in 27 landen. Daarnaast zijn er meer dan 40 IKEA woonwarenhuizen die gerund worden door franchisenemers buiten de IKEA Groep. De IKEA Groep had tijdens FY14 716 miljoen bezoekers over de vloer. 1,5 miljard mensen bezochten IKEA.com.

Contacteer ons

Annelies Nauwelaerts

PR Manager IKEA Belgium

Ikea Belgium