Retailverkoop Ingka Group stijgt met 5,0% in boekjaar 2019

Retailverkoop Ingka Group stijgt met 5,0% in boekjaar 2019

  • Ingka Group noteert retailverkoop van € 36,7 miljard voor boekjaar 2019
  • Retailverkoop IKEA België stijgt met 7,0% in boekjaar 2019
  • 2,2% meer bezoekers voor IKEA in België dankzij aanhoudende investeringen in winkelervaring
  • Online bezoekers IKEA.be gestegen met 17%, verkoop via Belgische webshop vertegenwoordigt 5,3% van de totale omzet in België
De Ingka Group[1] kondigt vandaag aan dat de IKEA retailverkoop € 36,7 miljard bedraagt[2] voor het boekjaar 2019[3]. Dat is een stijging van 5,0% tegenover vorig jaar, terwijl de wisselkoers constant bleef. IKEA België noteert een stijging in de retailverkoop van 7,0% tegenover vorig boekjaar, goed voor 977,5 miljoen euro. Er werden dit jaar wereldwijd tal van investeringen gedaan – gaande van de opening van nieuwe IKEA stadswinkels wereldwijd, over een versterking van het netwerk voor thuislevering tot versnelde investeringen in hernieuwbare energie en digitale opportuniteiten – in het kader van de ambitie van IKEA om steeds betaalbaarder, toegankelijker en duurzamer te worden voor haar klanten.

In een snel veranderende retailomgeving blijft de Ingka Group haar groei versnellen. Via verschillende IKEA contactpunten blijft de Ingka Group inspelen op de behoeften van haar klanten en maakt het hen mogelijk te shoppen bij IKEA waar en wanneer zij dat willen. De Ingka Group noteert voor het boekjaar 2019 dan ook een omzet van € 36,7 miljard wereldwijd en € 977,5 miljoen in België (t.o.v. € 34,8 miljard wereldwijd en € 913 miljoen in België in het boekjaar 2018): een stijging van respectievelijk 5,0% en 7,0% in de retailverkoopcijfers.

Het aantal IKEA winkelbezoeken bleef wereldwijd sterk aanhouden, met een totaal van 839 miljoen bezoekers t.o.v. 838 miljoen vorig boekjaar. “Dankzij de aanhoudende investeringen in de Belgische winkels ziet IKEA België op haar beurt het aantal bezoekers in de winkels terug stijgen: 15,5 miljoen bezoekers in het boekjaar 2019, een stijging van 2,2% t.o.v. vorig jaar”, legt Catherine Bendayan, CEO en CSO (Country Chief Sustainability Officer) van IKEA België, uit.

Het aantal online bezoekers op IKEA.com steeg met 10% tot bijna 2,6 miljard en de online verkoop van de Ingka Group groeide dit jaar met bijna 48%, waardoor de online verkoop zo’n 10% van de totale verkoop vertegenwoordigt. IKEA.be verwelkomde afgelopen boekjaar 50 miljoen bezoekers, een stijging van 17%. Dit is het eerste jaar dat IKEA België de resultaten voor een volledig boekjaar kan optekenen, goed voor 5,3% van de totale Belgische omzet.

Ingka Group en IKEA België blijven klantenervaring optimaliseren

In het kader van haar wereldwijde transformatieproces investeert de Ingka Group continu in alle onderdelen van de organisatie, waaronder in nieuwe oplossingen om de klantenervaring te verbeteren. Zo nam de Ingka Group bijvoorbeeld 49% van het keukeninstallatiebedrijf Traemand over. Daarnaast werden er door Ingka Investments, de investeringsafdeling van de Ingka Group, dit jaar verschillende kleine investeringen gedaan in bedrijven zoals onder andere Optoro (Verenigde Staten), Ori (Verenigde Staten), LivSpace (India) en Retour Matras (Nederland).

Jesper Brodin, CEO van de Ingka Group: “We hebben een erg positief jaar achter de rug. Hoewel we een van de grootste transitieperiodes uit onze geschiedenis meemaken, blijven we sterke resultaten neerzetten in onze activiteiten dankzij alle geweldige collega's binnen de IKEA wereld die elke dag blijk geven van leiderschap en ondernemerszin. We hebben een eenvoudige maar krachtige visie: een beter dagelijks leven creëren voor zoveel mogelijk mensen. Die visie willen we allemaal samen waarmaken, dat is dit jaar echt duidelijk geworden.”

De Ingka Group blijft de IKEA ervaring continu innoveren. Zo heeft het dit jaar 7 nieuwe klassieke winkels geopend, en 11 kleinere IKEA winkels en planningstudio's in grote steden zoals Moskou, New York, Parijs en Londen. Er staan onder andere nog winkels gepland in Kopenhagen, Shanghai en Tokio.

Ook in België blijft IKEA investeren in haar bestaande aanbod om in te spelen op de noden van de klanten van vandaag en morgen. Catherine Bendayan, CEO en CSO van IKEA België: “De fantastische cijfers voor de verkoop en het aantal bezoekers in België tonen eens te meer aan dat onze winkels de hoekstenen van onze organisatie blijven. Daarom werden de winkels IKEA Zaventem en IKEA Luik gerenoveerd om nog meer inspiratie te delen met onze klanten. Daarnaast openden we recentelijk een pop-up store in het centrum van Leuven om nog toegankelijker te zijn, waar we onze klanten persoonlijk advies bieden en begeleiding.” Ten slotte blijft IKEA België ook de online ervaring voor haar klanten optimaliseren in functie van de feedback van haar klanten, met een stijging van 8% van de tevredenheid over IKEA.be als resultaat.

Duurzaamheid als prioriteit in alle dagelijkse activiteiten

Terwijl de Ingka Group groeit, blijft het zich bovendien inzetten om haar positieve impact te versterken en maakt het van duurzaamheid een prioriteit in alle dagelijkse activiteiten. Onlangs nog kondigde de Ingka Group aan dat het haar investeringen in hernieuwbare energie heeft opgedreven met € 2,5 miljard. Hierdoor zal het bedrijf meer hernieuwbare energie opwekken dan het verbruikt voor haar activiteiten in 30 landen en overschrijdt het haar doelstelling voor 2020 nu al. Recentelijk werd ook aangekondigd dat de landelijke retailmanagers (CEO’s) voortaan ook de rol van Country Chief Sustainability Officer (CSO) zullen uitoefenen in hun respectievelijke markt. Zij zullen de IKEA activiteiten omtrent cruciale kwesties zoals duurzaam wonen, hernieuwbare energie en gelijkheid in goede banen leiden in de 30 landen. “We moeten groeien op een verantwoordelijke manier en we gaan nog meer en nog sneller aantonen dat een bedrijf op de lange termijn succes kan boeken door op duurzame wijze te groeien. Dat is de grootste verantwoordelijkheid van onze generatie. We weten dat ons succes in de toekomst afhangt van ons vermogen om een positieve invloed uit te oefenen op mens en planeet. Daarom integreren we het duurzaamheidsaspect in al onze retailactiviteiten”, zegt Jesper Brodin.

Inter IKEA Systems B.V., de eigenaar van het IKEA concept en de wereldwijde IKEA franchisegever, heeft vandaag ook aangekondigd dat de totale IKEA retailverkoop € 41,3 miljard bedraagt voor alle 11 franchisenemers.

Over Ingka Group

De Ingka Group (INGKA Holding B.V. en de entiteiten die het controleert) is een van de 11 verschillende bedrijvengroepen die IKEA retail bezitten en beheren onder franchise van Inter IKEA Systems B.V. Ingka Group heeft drie Business Areas: IKEA Retail, Ingka Investments en Ingka Centres. Ingka Group is een strategische partner van het IKEA franchisesysteem en beheert 374 IKEA winkels in 30 landen. Deze IKEA winkels kregen 839 miljoen bezoekers over de vloer in BJ19 en 2,6 miljard mensen hebben IKEA.com bezocht. Ingka Group beheert activiteiten volgens de IKEA visie: een beter dagelijks leven creëren voor zoveel mogelijk mensen door een ruim assortiment goed ontworpen, functionele woninginrichtingsartikelen aan te bieden tegen zo laag mogelijke prijzen, opdat zo veel mogelijk mensen ze zouden kunnen betalen.​

 

[1] Ingka Group is een IKEA franchisenemer en een strategische partner van het IKEA franchisesysteem. Ingka Group beheert IKEA Retail in 30 landen.

[2] Op de (financiële) informatie in dit persbericht werd geen accountantscontrole toegepast. De door de accountant gecontroleerde jaarrekening van Ingka Holding zal beschikbaar worden gemaakt via de Nederlandse Kamer van Koophandel.

[3] Boekjaar 2019: 1 september 2018 - 31 augustus 2019

 

Contacteer ons
IKEA Belgium Press Office
IKEA Belgium Press Office
Over IKEA Belgium

IKEA biedt goed ontworpen, functionele woninginrichtingsartikelen tegen betaalbare prijzen. IKEA werd in 1943 opgericht in Zweden en de IKEA Group telt vandaag 364 winkels in 30 landen. 158.000 medewerkers engageren zich voor onze visie om een beter dagelijks leven te creëren voor zo veel mogelijk mensen. De zorg voor mens en milieu maakt integraal deel uit van onze manier van zakendoen. IKEA ondersteunt permanent initiatieven die ondermeer kinderen en het milieu ten goede komen. IKEA is sinds 1984 in België actief en heeft 8 woonwarenhuizen: in Anderlecht, Arlon, Gent, Liège, Wilrijk, Zaventem, Hasselt en Mons. Sinds 2018 zijn de producten van IKEA België ook online beschikbaar op IKEA.be. In België telt IKEA meer dan 4.480 medewerkers.