SAMMANLÄNKAD: IKEA en Little Sun ontwikkelen handige ledlampen op zonne-energie voor alledaags gebruik

April 2023

Zaventem, 29 maart 2023 - IKEA en de sociale organisatie Little Sun (opgericht door artiest Olafur Eliasson) hebben de koppen bij mekaar gestoken en nagedacht over hoe design een gesprek op gang kan brengen over het gebruik van zonne-energie bij alledaagse voorwerpen. Het resultaat is SAMMANLÄNKAD: twee ledlampen op zonne-energie die enerzijds interesse opwekken over de aandrijving van de zon bij alledaagse voorwerpen en anderzijds om de aandacht te vestigen op de nood aan alternatieve energie-oplossingen. Beide ledlampen zijn vanaf april 2023 verkrijgbaar in alle Belgische IKEA winkels.

Voor productreview aanvragen, gelieve contact op te nemen met [email protected].

Alle beelden in hoge resolutie en prijzen zijn beschikbaar in de IKEA Media Galerij.

Voor het verhaal achter de designs, bekijk het uitgebreide persdossier onderaan.

Een mix van schoonheid, kunst & design op zonne-energie

SAMMANLÄNKAD is ontworpen om mensen zonne-energie te laten ervaren, door deze alternatieve energiebron toe te passen bij het gebruik van alledaagse voorwerpen. Het design van de SAMMANLÄNKAD tafellamp werd geïnspireerd door de zon en de stand van de aarde en de beweging van de aarde rond de zon. De lichtbron heeft de vorm van een halve bol die wordt versterkt door de reflectie van een spiegel zodat het een stralende zon lijkt. De metalen lijst van de lamp houdt de lichtbron vast en is aanpasbaar. Hierdoor kan deze zowel gebruikt worden als staan- of hanglamp. De lamp kan ook verwijderd worden uit de lijst en als zaklamp dienen.

"Met deze samenwerking willen we een gesprek op gang brengen over zonne-energie en de kracht van de zon. Onze gedeelde visie is dat het potentieel van doordacht design zit in de mogelijkheid om aandacht te trekken en om een verschil te maken", zegt James Futcher, Creative Leader bij IKEA of Sweden. ​

Het tweede product in de collectie is een draagbare lamp, dat zowel binnen als buiten van pas kan komen. Dankzij het riempje kan je deze gemakkelijk overdag aan een raam of rugzak bevestigen om op te laden. Beide lampen zijn uitgerust met zonnepanelen en oplaadbare batterijen. Wanneer de tafellamp niet opgeladen wordt door de zon, dan kan deze ook opgeladen worden via een stopcontact met USB-A- en USB-C-poorten. Daarbovenop kan de lamp - met opgeladen batterijen - ook gebruikt worden om de batterij van je mobiele telefoon op te laden.

Maak het onzichtbare zichtbaar

Little Sun werd opgericht door de wereldberoemde artiest Olafur Eliasson en is een organisatie die mensen toegang geeft tot zonne-energie in gemeenschappen zonder of met weinig toegang tot elektriciteit, voornamelijk in Sub-Saharaans Afrika. De samenwerking tussen Little Sun en IKEA maakt de kracht van de zon tastbaar in mooie en doelbewuste designvoorwerpen.

"Als we in het volgende decennium over willen gaan naar een wereld die aangedreven wordt door hernieuwbare energie, moet iederen zonne-energie een kans geven. Zonlicht is ogenschijnlijk onzichtbaar, maar met behulp van zonne-energie kunnen we het onzichtbare zichtbaar maken", zegt Olafur Eliasson, artiest en medeoprichter van Little Sun. "De samenwerking met IKEA ondersteunt onze missie om de aandacht te vestigen op energietoegang en dit herinnert ons eraan dat we de mogelijkheid hebben om samen onze wereld te creëren", voegt hij hieraan toe.

Over Little Sun

Little Sun werd opgericht in 2012 door artiest Olafur Eliasson en ingenieur Frederik Ottesen en is een organisatie die werkt aan het leveren van betaalbare schone energie in Afrika. Deze organisatie inspireert mensen om wereldwijd klimaatactie te ondernemen. Little Sun verdeelt energiehulpmiddelen, ontwerpt en implementeert hernieuwbare energieprogramma's, en leidt wereldwijde campagnes voor betrokkenheid van burgers; in samenwerking met zonne-experts, creatievelingen, bedrijven, overheden, gemeenschappen en non-profitorganisaties om algemene toegang tot schone energie mogelijk te maken. Tot nu toe heeft de organisatie schoon licht en energie kunnen brengen aan 4,6 miljoen mensen in Sub-Saharaans Afrika, die hier anders geen toegang toe hadden.

Persdossier - SAMMANLÄNKAD.pdf

PDF - 9.4 Mb

Voor meer informatie, neem contact op met:
Persdienst IKEA België
[email protected] ​