IKEA serveert alleen nog 100% duurzame vis en zeevruchten

De vis en zeevruchten die IKEA verkoopt en serveert in haar woonwarenhuizen zijn voor 100% afkomstig van duurzame en verantwoorde bronnen. De keuze van IKEA voor ASC- en MSC-gecertificeerde vis en zeevruchten is de volgende stap naar een breder aanbod van gezondere en duurzamere voedingsproducten. De keten verkoopt in zijn woonwarenhuizen in 47 markten in totaal meer dan 23 verschillende gecertificeerde soorten. Daarmee is IKEA de aanbieder van voedingswaren die wereldwijd voor de grootste keuze aan gecertificeerde vis en zeevruchten zorgt.

IKEA Food ontwikkelt zich verder in de ingeslagen richting. De beslissing om enkel nog vis en zeevruchten aan te bieden die gecertificeerd zijn door de Aquaculture Stewardship Council (ASC) of de Marine Stewardship Council (MSC) is een natuurlijke stap voor IKEA na de lancering van de vegetarische balletjes in april van dit jaar.

Het IKEA aanbod van vis en zeevruchten omvat meer dan 23 verschillende gecertificeerde soorten, waaronder zalm, haring en garnalen. Daarmee biedt IKEA wereldwijd de grootste keuze aan gecertificeerde vis en zeevruchten aan. IKEA België had als eerste land alle vis en zeevruchten ASC- en MSC-gecertificeerd, reeds enkele maanden geleden. Het aanbod in de restaurants werd aangepast om te garanderen dat de schotels met vis en zeevruchten 100% duurzaam en verantwoord geproduceerd zijn. Een voorbeeld zijn de mosselen die IKEA deze week aanbiedt aan de klanten.

Ik ben heel trots dat onze klanten kunnen smullen van lekkere vis die verantwoord geproduceerd is door mensen die goede arbeidsvoorwaarden genieten. Dat is een resultaat van onze hoge ambities en inzet voor de hele waardeketen, van de visbedrijven en -kwekerijen tot de opleiding van onze medewerkers en de certificering van de restaurants”, zegt Michael La Cour, Managing Director van IKEA Food Services AB.

IKEA toont aan dat het wereldwijd een leiderspositie bekleedt in duurzaamheid. Door uitsluitend vis en zeevruchten met een duurzaamheidscertificaat in te kopen en te verkopen, geeft het een krachtig en inspirerend signaal voor de consumenten en oefent het invloed uit op duurzaam zakendoen over de hele wereld. Deze veelbetekenende stap van IKEA zorgt nu al mee voor de instandhouding van oceanen die krioelen van leven en de handhaving van het visaanbod voor de toekomstige generaties”, aldus Nicolas Guichoux, Global Commercial Director van de Marine Stewardship Council (MSC).

“Ik ben bijzonder blij dat IKEA beslist heeft ASC-gecertificeerde, verantwoord gekweekte vis en zeevruchten aan te bieden. De keuze van IKEA voor het ASC-programma brengt een hele omwenteling teweeg en maakt ASC-producten toegankelijk voor consumenten in verschillende nieuwe markten. Daarmee toont IKEA zich een onbetwistbare voortrekker in de verandering die nodig is om de ontwikkeling van verantwoorde aquacultuur te bevorderen. De klanten kunnen er voortaan op vertrouwen dat de zalm in de IKEA restaurants en Zweedse shops afkomstig is uit kwekerijen die het milieu, de rechten van de mensen die er werken en de belangen van de plaatselijke gemeenschap respecteren”, vertelt Chris Ninnes, CEO van de Aquaculture Stewardship Council (ASC).

Vis is een aloude favoriet in de Zweedse keuken en speelt een centrale rol in het kerst-, paas- en midzomermenu. Omdat dat deel uitmaakt van ons Zweeds erfgoed, verkoopt en serveert IKEA elke dag heerlijke vis over de hele wereld.

De MSC- en ASC-certificeringsprogramma's worden wereldwijd erkend als de meest geloofwaardige wetenschappelijk verankerde standaarden voor duurzame en verantwoorde vis en zeevruchten.

Bericht voor de redactie

ASC* (Aquaculture Stewardship Council) is een internationale non-profitorganisatie die milieu- en sociale normen vastlegt voor de certificering van verantwoordelijke, goed beheerde viskwekerijen. De organisatie draagt bij tot de handhaving van het visaanbod, de gezondheid van de oceaan en de voorspoed van de plaatselijke gemeenschappen die voor een duurzaam inkomen aangewezen zijn op de kwekerijen.

MSC (Marine Stewardship Council) is een internationale non-profitorganisatie die duurzame vispraktijken voor de wilde visvangst certificeert. MSC-gecertificeerde visbedrijven moeten permanent vereisten naleven ter handhaving van de vispopulatie, vermindering van de milieu-impact en waarborging van goed beheerde visvangst.

* De ASC-zalmstandaard is er in 2012 gekomen als resultaat van de Salmon Aquaculture Dialogue die in 2004 van start ging op initiatief van het World Wildlife Fund (WWF). Bij deze Dialoog waren IKEA en andere stakeholders uit de sector betrokken.

Lijst van gecertificeerde vis en zeevruchten

1. Noorse steurgarnaal Pandalus borealis
  2. Haring Clupea harengus
  3. Zalm Salmo salar