Twee IKEA iconen in een modern jasje: de POÄNG fauteuil en KLIPPAN zitbank krijgen een nieuwe look!

Augustus 2024

ZAVENTEM, 16 juli 2024 - De iconische bestsellers van IKEA, de KLIPPAN zitbank en POÄNG fauteuil, zijn de nieuwste toevoegingen aan de Nytillverkad collectie. Deze collectie werd in het leven geroepen voor de 80ste verjaardag van het merk en omvat tal van klassieke designs die een frisse, hedendaagse look kregen. Nu is het de beurt aan KLIPPAN & POÄNG. Deze vernieuwde sofa en fauteuil zijn geïnspireerd op de gedurfde esthetiek van de jaren ‘80 en blijven dankzij hun nieuwe features relevant voor de behoeften van vandaag én morgen. Net als de originele uitvoeringen, zijn ook de vernieuwde meubels ontworpen door de visionaire IKEA designer Noboru Nakamura kort voor zijn overlijden in 2023 en vormen ze een bewijs van zijn blijvende nalatenschap. De nieuwe kleurrijke POÄNG en KLIPPAN zijn vanaf augustus 2024 verkrijgbaar in de Belgische IKEA winkels en op IKEA.be. ​

Alle beelden in hoge resolutie en prijzen zijn beschikbaar in de IKEA Media Galerij.

Voor extra wooninspiratie, een volledig overzicht van de nieuwigheden alsook het verhaal achter de designs, bekijk het uitgebreide persdossier onderaan. ​

TIJDLOOS ZITCOMFORT
 ​

De comfortabele KLIPPAN zitbank, die eenvoud en functionaliteit belichaamt, is doorheen de jaren een echte IKEA klassieker geworden. De zitbank is sinds zijn debuut in de IKEA catalogus van 1980 elk jaar opnieuw uitgebracht en telt inmiddels honderden verschillende, wasbare hoezen. Dit jaar herintroduceert IKEA de volumineuze hoezen uit de editie van 1984 in de felle primaire kleuren rood, blauw en geel. Leuk weetje: de hoezen worden geleverd in bijpassende tassen. ​

De POÄNG fauteuil, voor het eerst geïntroduceerd als POEM in 1977, heeft zich doorheen de jaren aangepast aan veranderende levensstijlen, behoeften van klanten en nieuwe designtrends. Sinds zijn debuut is de fauteuil in vele varianten verschenen: schommelend, draaibaar, om in te loungen en er verscheen ook een variant voor kinderen. Voor de Nytillverkad collectie, introduceert IKEA nu een slanker ontwerp met een lage rug, ideaal voor gezellige gesprekken.

BLIJVENDE NALATENSCHAP VAN NOBORU NAKAMURA

Beide producten zijn initieel ontworpen door de bekende Japanse ontwerper Noboru Nakamura. Kort voordat hij overleed heeft Nakamura de zitbank en fauteuil nog een laatste keer vernieuwd voor deze vijfde drop van de Nytillverkadcollectie. Noboru Nakamura's creatieve visie en filosofie hebben generaties ontwerpers beïnvloed. Zijn vermogen om te vereenvoudigen en te focussen op de essentie door middel van design was uniek. Zijn tijdloze ontwerpen zoals POÄNG en KLIPPAN zijn decennialang relevant gebleven en zullen ons ook in de toekomst blijven inspireren.

"KLIPPAN en POÄNG zijn meer dan alleen meubels; ze staan symbool voor ons streven naar duurzame ontwerpen die het leven en de woning van mensen blijven verbeteren. De kern van elk IKEA ontwerp is een principe dat Democratic Design heet," zegt Johan Ejdemo, Global Design Manager bij IKEA of Sweden. "KLIPPAN en POÄNG zijn daar een goed voorbeeld van. Ze combineren naadloos vorm, functie, kwaliteit, duurzaamheid en betaalbaarheid. Door het aanpassen van bestaande productielijnen en het maken van doordachte aanpassingen, kunnen we klanten nieuwe ontwerpen aanbieden, zoals de POÄNG fauteuil met lage rug, voor een toegankelijke prijs zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit".

Persdossier - Nytillverkad drop 5.pdf

PDF - 6.9 Mb

Voor productaanvragen en meer informatie, contacteer isis@oona.agency.

Voor meer informatie, neem contact op met:
Persdienst IKEA België
press.belgium@ikea.com ​

IKEA biedt goed ontworpen, functionele woninginrichtingsartikelen tegen betaalbare prijzen. IKEA werd in 1943 opgericht in Zweden en de IKEA Group telt vandaag 364 winkels in 30 landen. 158.000 medewerkers engageren zich voor onze visie om een beter dagelijks leven te creëren voor zo veel mogelijk mensen. De zorg voor mens en milieu maakt integraal deel uit van onze manier van zakendoen. IKEA ondersteunt permanent initiatieven die ondermeer kinderen en het milieu ten goede komen. IKEA is sinds 1984 in België actief en heeft 8 woonwarenhuizen: in Anderlecht, Arlon, Gent, Liège, Wilrijk, Zaventem, Hasselt en Mons. Sinds 2018 zijn de producten van IKEA België ook online beschikbaar op IKEA.be. In België telt IKEA meer dan 4.400 medewerkers.

www.ikea.be