[UPDATE] IKEA België steunt meest kwetsbare groepen tijdens corona crisis

IKEA heeft als missie een beter leven te creëren voor zoveel mogelijk mensen. Daarom heeft IKEA België van bij de start van de crisis steun vrijgemaakt om acute noden van lokale gemeenschappen te ondersteunen tijdens de coronacrisis. Zorgverleners en zieken maar ook kwetsbare groepen zoals ouderen, daklozen en vluchtelingen die door de gezondheidscrisis hard getroffen worden, zijn hierbij de eerste prioriteit. In een volgende fase zal IKEA ook bekijken waar het bedrijf kwetsbare gezinnen kan helpen die door de gevolgen van de crisis hun vangnet verliezen.

Een krachtige visie als leidraad

In het kader van de coronacrisis maakt IKEA België middelen in natura vrij om actie te ondernemen en acute noden te helpen oplossen.  Wereldwijd, loopt dit voor Ingka Group tot 26 miljoen euro crisissteun op in de 30 landen waarin het opereert. IKEA wil hiermee steun bieden aan de meest kwetsbare groepen en betrokken instanties zoals ziekenhuizen en woonzorgcentra, maar ook opvangcentra voor daklozen en vluchtelingen. Hiervoor werkt IKEA België nauw samen met nationale overheden, ziekenhuizen, ngo’s en vzw’s om de aanpak af te stemmen op de noden van de huidige realiteit en efficiënt te werk te gaan. Om dit voor elkaar te krijgen, hebben medewerkers van het distributiecentrum in Winterslag en in de winkels zich op vrijwillige basis aangemeld om achter de schermen de producten klaar te maken voor verzending.

“We worden geleid door een simpele, maar krachtige visie om een beter dagelijks leven te creëren voor zoveel mogelijk mensen. Deze visie maakt deel uit van ons DNA en zal altijd ons vertrekpunt blijven, in goede en in slechte tijden”, zegt Anne-Clotilde Picot, Business Development Manager bij IKEA België. “Een lockdown betekent voor velen thuisblijven, maar niet voor iedereen is die thuis een evidentie. Net voor hen willen we het verschil maken.”

UPDATE MEI 28: #togetherwithkindness

IKEA België blikt terug op de eerste fase van de noodhulp die nu ten einde loopt. Dankzij een efficiënte samenwerking met organisaties zijn in deze eerste periode meer dan 7.047 mensen in België en Luxemburg geholpen. Het werkelijke cijfer is waarschijnlijk hoger, aangezien de plaatsen in opvangcentra slechts één keer worden mee geteld. In het totaal werden 25.224 producten geschonken en 61 opvangcentra uitgerust. 25 ngo’s, vzw’s en ziekenhuizen hebben een beroep gedaan op noodhulp in België en Luxemburg.

Opvang voor zij die geen thuis hebben

Toen de IKEA winkels nog gesloten waren wegens de maatregelen rond het coronavirus, werd er op de achtergrond al hard gewerkt. Met behulp van matrassen, stapelbedden, bed textiel, tafels, stoelen, zeeppompjes en meer worden de opvangcapaciteiten van verschillende Ngo’s en organisaties opgekrikt met meer dan 2.000 extra slaapplaatsen voor een deel van de meest kwetsbare groepen in onze samenleving: daklozen, vluchtelingen en asielzoekers.

Samu Social, de organisatie voor sociale noodhulp in  de Brusselse regio, ontving een gift van 400 matrassen en matrasbeschermers. De matrassen worden gebruikt om een Brussels hotel om te vormen tot een tijdelijk opvangcentrum voor 400 Brusselse daklozen. Een tweede samenwerking met Samu Social zal toelaten om in het totaal 1.350 slaapplaatsen aan te bieden in  in hun bestaande en nieuwe centra . Daarnaast hielp IKEA België Artsen Zonder Grenzen om een opvangcentrum voor 150 vluchtelingen in te richten in Tour & Taxis in Brussel. Ook Fedasil, het Federaal Agentschap voor opvang van Asielzoekers, kon beroep doen op de hulp van IKEA België. Meer dan 200 vluchtelingen en asielzoekers zullen via de verschillende lokale opvangcentra terecht kunnen in quarantaine units die mede met behulp van tafels, stoelen en stapelbedden van IKEA België vorm krijgen.

Zorgen voor zorgverleners

In een eerste fase ging alle aandacht voor crisis steun naar het zorgpersoneel dat zich moest herorganiseren en woonzorgcentra.

In totaal ontvingen 10 verschillende ziekenhuizen producten voor hun inrichting. Er werden nieuwe ontspanningsruimtes in ziekenhuizen ingericht om het zorgpersoneel een adempauze te geven en IKEA doneerde meer dan 1000 zeeppompjes aan ziekenhuizen.

Planten en bloemen werden geschonken aan lokale organisaties of woonzorgcentra uit de omgeving van de Belgische winkels om de meest kwetsbare doelgroepen een hart onder de riem te steken.

Een nieuwe bestemming voor onze voeding

IKEA België schonk ook voeding die het normaliter in haar restaurants, bistro’s en Zweedse Shops verkoopt aan de Voedselbanken om minderbedeelden hun maaltijden te garanderen. De volgende donaties met voeding zullen bestemd zijn voor de verschillende vzw’s en ngo’s waarmee IKEA België al in contact staat.

UPDATE MEI 28: De exit strategie luidt ook een nieuwe fase in voor de noodhulp

Nu de maatregelen versoepelen in België en Luxemburg, wordt ook een nieuwe fase van de steunmaatregelen ingezet. IKEA België wil hiermee de meest kwetsbare gezinnen, kansarme kinderen en opvangcentra voor kwetsbare mensen helpen. Een selectie van organisaties zullen voorzien worden van een aantal basisartikelen zoals huishoudlinnen, tafels en lampen. Deze nieuwe steunfase zal ten minste tot het einde van de zomer duren.

IKEA Belgium Press Office