Verras je gasten met een gezellig & feestelijk interieur dankzij de tips en DIY-ideeën van IKEA

Zaventem, 24 november 2022 - Kan je ook niet wachten om vrienden en familie te ontvangen tijdens de komende feestdagen, maar kan je nog wel wat extra hulp gebruiken om je interieur feestproof te maken? IKEA zet voor jou een aantal budgetvriendelijke tips en DIY-ideeën op een rijtje en #VierOpJouwManier.

Alle beelden in hoge resolutie en prijzen zijn beschikbaar in de IKEA Media Galerij.

TAFEL DEKKEN DOE JE ZO

Op een mooi gedekte tafel smaakt alles beter. Je tafel dekken volgens de regels van de etiquette kan nogal een uitdaging zijn, en dan hebben we het nog niet gehad over de aankleding. Hieronder vind je allerhande inspiratie voor een gemakkelijke en betaalbare feestelijke tafel in verschillende stijlen.

• Strak & zwart

Ga voor een donkere basis met glanzende accenten als je een strakke, chique uitstraling wil bekomen. Decoreer je eettafel bijvoorbeeld met zwarte serveerschalen en maak je feestelijke tafel compleet met fonkelende verlichting. Schuiven de kinderen mee aan? Ga dan voor een lichtsnoer in plaats van kaarsen. Tip: gebruik energiezuinige LED kerstverlichting op batterijen als tafeldecoratie.

• Helemaal in bosthema

Werk met typische boskleuren zoals wit, rood en groen om dat nostalgische gevoel naar boven te brengen. Dek de tafel met borden met een mooi natuurmotief, bestek in rustieke stijl en geslepen glazen met motieven die lijken op ijskristallen. Leg hier en daar wat dennentakken en hulst uit de tuin als versiering op tafel. Of zet de mooiste tak in een heldere vaas als originele toets. Werk vervolgens af met schapenvachten en textiel op je stoelen, niet alleen brengen ze de avond een gezellige en warme sfeer, ze bieden je gasten bovendien extra comfort en staan je toe de verwarming een graadje lager te zetten.

• Rustieke, serene uitstraling

Creëer een stijlvolle, serene sfeer met een minimum aan kleur: een wit tafelkleed, wit servies en witte servetten. Combineer de witte kleur met lichte houttinten en groen en plaats grote transparante vazen op tafel met daarin feestelijke accessoires of verlichting. Haal je mooiste handschrift boven en schrijf de naam van je gasten, of een passende quote op een kaartje. Maak het vast aan de voet van een glas of aan een servet met een papieren touwtje. Zo voelen je gasten zich meteen welkom.

👉🏻 ONTDEK DE LEUKE DIY-HACK VAN CORENTINE DELEPINE

Of doe zoals content creator Corentine. Steek een touwtje door de nieuwe VINTERFINT accessoires en wikkel je eigen creatie rond een katoenen servet. Het kleurrijke paardje zorgt meteen voor een speelse look, en kan je gemakkelijk verder doortrekken in je interieur of in je kerstboom.

👉🏻 ONTDEK DE LEUKE DIY-HACK VAN SÜMEYYA ATA

Of ga zoals creatieveling Sumëyya aan de slag met alternatieve kerstdecoratie. Wie dit jaar liever geen traditionele kerstboom zet, kan gemakkelijk met originele alternatieven een feestelijke setting creëren. Bevestig een tak aan de muur die je decoreert, versier je interieur met lintjes, of maak leuke figuren uit washi tape.

Of wat denk je van een winterbloemenkrans? Neem een hoepel als basis en hang er enkele vondsten naar keuze aan die bij het seizoen passen. Momenteel zijn dennenappels en takken uit het bos de perfecte keuze. Bind alles samen met naaigaren of katoenen draad, wikkel het om de hoepel en maak het vast. Het hoeft niet netjes te zijn, met enkele uitstekende takken creër je een naturelle, nonchalante look.

Winterse workshops & wedstrijden in de IKEA Winkels

Ook de IKEA winkels organiseren tijdens de wintermaanden heel wat leuke wedstrijden en workshops. In IKEA Wilrijk kan je bijvoorbeeld een volledig gedekte feesttafel (ter waarde van 400 euro winnen), bij je thuis ingericht door de IKEA interieurexperts. In IKEA Gent en Mons kan je deelnemen aan een workshop rond hoe met kleine budgetten het huis feestelijk aan te kleden of kunnen kinderen op spelenderwijze ontdekken hoe winterse versieringen met restjes stof te maken, of nog peperkoekenhuisjes bakken. Ontdek het volledige aanbod op ​ de lokale webpagina van de verschillende IKEA winkels.

Alle producten met een 'IKEA green dot' zijn gerecycleerd of gemaakt van hernieuwbare ​ materialen. Zo is het gemakkelijker dan ooit om betaalbare en duurzame, hoogwaardige inrichting te vinden.

Credits fotografie: Sacha Kleinblatt, Corentine Delepine, Sümeyya Ata

Voor productaanvragen en meer informatie, contacteer [email protected].

Voor meer informatie, neem contact op met:
Persdienst IKEA België
[email protected] ​