Vzw Het Huis, de Neerlandschool en IKEA Wilrijk openen speciale expo van kindertekeningen over ‘thuis’

Kunstwerken nog tot 3 mei te bewonderen in het restaurant van IKEA Wilrijk

Op woensdag 9 april opende een wel heel bijzondere tentoonstelling in het restaurant van IKEA Wilrijk. 30 lagere schoolkinderen stellen er nog tot 3 mei hun kunstwerken rond het thema ‘thuis’ voor. De kinderen zijn verbonden aan vzw Het Huis, een neutrale bezoekruimte voor kinderen met ouders in een vechtscheiding, en de Neerlandschool, een school in de buurt van IKEA Wilrijk. Met de vernissage wil het woonwarenhuis de inspanningen van Het Huis en de Neerlandschool onder de aandacht brengen en vooral ook de kinderen aan het woord laten. Bezoekers kunnen stemmen op hun favoriete werkje en steunen zo ook de organisaties financieel.

Kinderen tekenen ‘thuis’: een expo van 9 april tot 3 mei
30 lagere schoolkinderen hebben de afgelopen weken gewerkt aan tekeningen en schilderijen rond het thema ‘thuis’. De kinderen zijn verbonden aan twee lokale organisaties waar IKEA Wilrijk een speciale band mee heeft: vzw Het Huis, een neutrale bezoekruimte voor kinderen met ouders in een vechtscheiding, en de nabijgelegen Neerlandschool. De tekeningen worden tentoongesteld tijdens een heuse tentoonstelling, die nog tot 3 mei loopt in het restaurant van IKEA Wilrijk. In hun werkjes brengen de kinderen tot uitdrukking wat ‘thuis’ voor hen betekent. “‘Thuis’ als een warme plek waar je jezelf kan zijn is niet voor elk kind zo vanzelfsprekend. Ook bij Het Huis proberen we vooral een thuis te zijn voor kinderen en hun ouders, en te zorgen dat ze een thuisgevoel ervaren”, zo legt Rita Hey, algemeen coördinator bij Het Huis, uit. “Daarom vinden we het interessant om dit thema met deze expo onder de aandacht te kunnen brengen.”

Op woensdag 9 april werden de kleine kunstenaars feestelijk ontvangen voor de vernissage: met kinderchampagne en pannenkoeken.

Stemmen = de organisaties steunen
IKEA Wilrijk werkt al een tijdje samen met Het Huis en de Neerlandschool en wil de organisaties ook in de toekomst steunen. Binnenkort zullen de medewerkers van het woonwarenhuis de leefruimte van vzw Het Huis herinrichten, en krijgt een van de klasjes van de Neerlandschool een opfrisbeurt. Met de vernissage van kindertekeningen wil IKEA een extra duwtje in de rug geven aan Het Huis en de Neerlandschool. Bezoekers van de expo kunnen tot 3 mei stemmen op hun favoriete kunstwerk. De organisaties van de winnende werkjes krijgen 400 (1ste plaats) en 300 euro (2de en 3de plaats). Daarnaast schenkt IKEA ook 500 euro aan zowel vzw Het Huis als de Neerlandschool, om hen te ondersteunen bij het fantastische werk dat zij iedere dag leveren.

_______________________________________________________________________________________

Over Het Huis vzw

Het Huis organiseert contacten tussen ouders, grootouders en hun kinderen. Deze kinderen zijn dikwijls de dupe van een zogenaamde "(v)echtscheiding", waarbij het contact tussen de ouders onderling dermate is verstoord dat het noodzakelijk is een onafhankelijke en veilige plek te bieden waar het contact hersteld kan worden. Het Huis heeft bezoekruimtes in Antwerpen, Brugge en Leuven. De organisatie is niet gesubsidieerd en volledig afhankelijk van vrijwilligers en sponsoring van mensen met een warm hart. Meer info op www.hethuis.be

Over de Neerlandschool