WIE BAKT DE EERSTE VIRTUELE PANNENKOEK BIJ IKEA?

Klanten kunnen straks in hun virtuele droomkeuken rondlopen

Dinsdag 28 februari 2017 — Vanaf vandaag kunnen klanten bij IKEA Hasselt twee Virtual Reality (VR)-toepassingen testen die hen op termijn kunnen helpen bij het plannen en aankopen van hun droomkeuken. IKEA Hasselt is gekozen als een van de drie IKEA vestigingen wereldwijd waar het pilootproject wordt uitgerold.

IKEA Hasselt is samen met IKEA Etobicoke (Canada), IKEA Västerås (Zweden) en het IKEA service- en ophaalpunt in het Zweedse Enebyängen, een van de woonwarenhuizen dat deelneemt aan het pilootproject ‘VR Kitchen’. IKEA onderzoekt met dit pilootproject hoe de VR-toepassingen voor keukens op grotere schaal kunnen worden ingezet om klanten bij te staan in het realiseren van hun droomkeuken.

Concreet ontwikkelde IKEA twee Virtual Reality-applicaties. In de ‘VR Pancake Kitchen’ verkent de gebruiker de mogelijkheden van een IKEA keuken door pannenkoekenbeslag te maken en pannenkoeken te bakken in een interactieve, virtuele keuken. In de ‘VR Kitchen Visualizer’ kunnen mensen dan weer rondwandelen in een virtuele IKEA demokeuken en interageren met de aanwezige objecten.

“Met onze Virtual Reality-applicaties willen we onze klanten helpen om een beter inzicht te krijgen in de zaken waaraan ze moeten denken wanneer ze hun eigen keuken willen ontwerpen en plannen”, zegt Ilona Vallons, keukenspecialist bij IKEA België en verantwoordelijke voor dit project. “En hoe kan dat beter dan hen te laten ervaren hoe een IKEA keuken aanvoelt?” IKEA verkent momenteel hoe nieuwe technologieën, zoals Virtual Reality (VR), haar klanten kan helpen bij het visualiseren en uitproberen van hun droomkeuken nog voor die in hun huis staat. Op die manier kunnen zij hun beslissing beter onderbouwen en met een gerust gemoed de winkel buiten stappen.

Jaarlijks doen maar liefst 80.000 Belgen een beroep op IKEA voor de planning van hun nieuwe keuken. Meer dan de helft daarvan gaat uiteindelijk ook over tot de aankoop van een IKEA keuken en gaat daarvoor gemiddeld drie keer langs in een IKEA woonwarenhuis voor overleg en advies. De aankoop van een nieuwe keuken blijkt voor de Belgen dus een beslissing te zijn die wel eens gepaard gaat met keuzestress. Om dit proces zo aangenaam mogelijk te laten verlopen en klanten de ultieme geruststelling te bieden, tracht IKEA haar klanten zo goed mogelijk te begeleiden. Daarom experimenteert het met nieuwe diensten zoals virtual reality, die klanten de mogelijkheid geven om al voor de aankoop te testen hoe hun IKEA keuken aanvoelt.

Virtuele realiteit staat nog in de kinderschoenen, maar evolueert zeer snel. Volgens IKEA kan de technologie haar klanten geweldige ervaringen bieden en hun interactie met het aanbod verbeteren, zowel thuis als in de IKEA woonwarenhuizen. Virtual Reality werd voor de eerste keer toegepast in de Duitse IKEA winkels om kleuren, materialen en de verlichting van meubelen in een woonkamer aan te passen alvorens ze te kopen.

Klanten kunnen de virtuele keuken van IKEA nog tot 20 mei 2017 persoonlijk komen ontdekken – en een virtuele pannenkoek bakken! - bij IKEA Hasselt door zich in te schrijven voor een van de testsessies op de IKEA FAMILY website.

Contacteer ons

Virginie Teughels

Communicatiemedewerker

IKEA Belgium