IKEA en kok Loïc Van Impe lanceren recept voor «plantballetjes à la belge»

ZAVENTEM, 25 augustus 2020 – Het is zover! 1 september introduceert IKEA het vijfde lid van de balletjesfamilie: het plantballetje, een duurzaam alternatief voor vleesliefhebbers. Samen met kok Loïc van Impe werkte IKEA een heerlijk Belgisch recept uit om de nieuwe plantballetjes in de kijker te zetten en zoveel mogelijk Belgen te overtuigen om ze eens te proeven. Benieuwd naar het resultaat? Ga thuis zelf aan de slag met het recept en een zak plantballetjes uit de Zweedse shop of kom het gerecht tijdens de maanden november en december proeven in het IKEA restaurant.

IKEA plantballetjes à la belge

Toen IKEA aan kok Loïc Van Impe vroeg om een Belgisch recept te ontwikkelen met de nieuwe IKEA plantballetjes, was hij meteen enthousiast.

“Ik was sowieso al fan van de balletjes van IKEA, en dus razend benieuwd naar hun nieuwe plantballetje. Aangenaam verrast door de smaak en textuur van het plantaardig balletje, ben ik meteen beginnen brainstormen over een Belgisch recept. Omdat zowel IKEA en ik voorstander zijn van lokale, verse producten ben ik aan de slag gegaan met appels en peren uit mijn eigen tuin voor de bereiding van een chutney. De appel- en perenchutney heb ik gecombineerd met Belgisch witloof, een smeuïge puree en uiteraard de plantballetjes zelf. Het resultaat: “IKEA plantballetjes à la belge’!”

Het volledige recept voor dit heerlijke gerecht vind je onderaan en kan je gemakkelijk thuis zelf bereiden. Om de keuze voor de plantballetjes nog meer vanzelfsprekend te maken, koos IKEA er bewust voor om het gerecht met de plantballetjes goedkoper te maken dan de andere balletjes. Zo hoopt IKEA een deel van de liefhebbers van de gehaktballetjes te overtuigen van het duurzamere alternatief.

Over Loïc Van Impe, enthousiast foodie

Loïc Van Impe, 26- jarige TV-kok uit Brussel, groeide als kind van twee koks op tussen de potten en de pannen. Het mag dan ook niet verbazen dat deze gepassioneerde foodie in zijn professionele leven de keuken opzoekt. Vandaag is hij vooral gekend van de TV-programma's “Zot van Koken” bij VTM en “Fou de cuisine” bij RTL-TVI, waar hij eind september al een tweede boek over publiceert.

Over de plantballetjes

Het plantaardige balletje van IKEA bestaat uit erwteneiwit, haver, aardappel, appel en ui en heeft dezelfde heerlijke smaak en textuur als de iconische IKEA gehaktbal. Met slechts 4% van de ecologische voetafdruk, is het plantballetje een betaalbaar en duurzaam alternatief voor de gehaktbal.

De plantballetjes zijn vanaf 1 september beschikbaar in de Zweedse shop en als take-away variant in de IKEA bistro. Wanneer de restaurants opnieuw openen (meest recente info beschikbaar op de website) zul je er het traditioneel Zweeds recept met puree (of aardappelen voor de veganisten), veenbessen en roomsaus kunnen proeven. Tijdens de maanden november en december zal het Belgisch recept van Loïc worden aangeboden in de IKEA restaurants.

Meer informatie over de IKEA plantballetjes, lees je in dit persbericht.

Leuke beelden van deze samenwerking zijn in hoge resolutie beschikbaar in de IKEA Media Gallery.

Neem voor meer informatie contact op met:

Persdienst IKEA België