IKEA en Virgil Abloh lanceren MARKERAD collectie op 7 november

IKEA en Virgil Abloh lanceren MARKERAD collectie op 7 november

Op 7 november lanceert IKEA in samenwerking met Virgil Abloh, artistiek directeur van Louis Vuitton Men en oprichter van Off-White, de limited MARKERAD collectie in Belgie. Deze gedurfde en hedendaagse collectie helpt jongvolwassenen om een statement te maken met het interieur van hun eerste woning. De MARKERAD collectie combineert klassiek en minimalistisch design met artistieke kenmerken van Abloh's werk, zoals de iconische aanhalingstekens op het "wet grass" vloerkleed. De collectie bestaat uit vijftien producten en is vanaf donderdag 7 november verkrijgbaar in alle Belgische IKEA winkels.

Alle beelden in hoge resolutie zijn beschikbaar in de IKEA Media Gallery.

Emotionele waarde toevoegen

Abloh staat bekend om het samenbrengen van gerenommeerde merken en hiphop- en streetstyle. "Ik hoop dat de producten humor en ironie in huis brengen en tegelijkertijd blijvende emotionele waarde toevoegen aan het interieur van jongvolwassenen. Dit was het uitgangspunt tijdens het ontwerpen van de MARKERAD collectie, maar ook de grote uitdaging. Kunst is niet alleen iets wat je aan de muur hangt, maar kan net zo goed een bijzondere stoel, tafel of vloerkleed zijn", vertelt Virgil Abloh.

Een gedurfde en hedendaagse collectie

Virgil Abloh is al tien jaar een van 's werelds meest gewilde designers. Sinds 2017 werken IKEA en Abloh samen en onderzoeken ze hoe jongvolwassenen hun huis praktisch kunnen inrichten en tegelijkertijd een statement kunnen maken. "De samenwerking ontstond uit nieuwsgierigheid voor elkaars werkveld en de gedeelde wens om nieuwe stijlen te ontdekken. Het resultaat is een gedurfde en hedendaagse collectie", zegt Henrik Most, Creative Leader van IKEA of Sweden. Tijdens de samenwerking keken IKEA en Abloh verder dan bestaande esthetische grenzen en combineerden ze hedendaagse kunst, street art en IKEA design.

Statement in eerste woning

IKEA en Abloh interviewden jongvolwassenen voor de MARKERAD collectie, om te ontdekken waar zij in hun eerste woning behoefte aan hebben. De nieuwe collectie bestaat uit essentiële items, waaronder een tafel, stoel en klok. Ook is er een bijzondere spiegel met een hoek in het oppervlak, waardoor het spiegelbeeld verdraait. Het verlichte schilderij van Mona Lisa is Abloh's eerbetoon aan Leonardo da Vinci, die de grenzen tussen kunst en functionaliteit in elkaar liet overlopen. Opvallend is ook de vitrinekast met rood handvat en houten geraamte - zo krijgen favoriete items een podium in je interieur. Virgil Abloh ontwierp eerder al verschillende vloerkleden voor IKEA. Het vloerkleed met daarop de tekst "KEEP OFF" was onderdeel van de ART EVENT 2019 collectie van IKEA.

 

Voor productaanvragen en meer informatie, contacteer manongerlo@oona.be.

Colombine Nicolay Marketing PR Specialist, IKEA Belgium
Manon Gerlo oona
Ward Verhoustraete oona
Over IKEA Belgium

IKEA biedt goed ontworpen, functionele woninginrichtingsartikelen tegen betaalbare prijzen. IKEA werd in 1943 opgericht in Zweden en de IKEA Group telt vandaag 355 woonwarenhuizen in 29 landen. 149.000 medewerkers engageren zich voor onze visie om een beter dagelijks leven te creëren voor zo veel mogelijk mensen. De zorg voor mens en milieu maakt integraal deel uit van onze manier van zakendoen. IKEA ondersteunt permanent initiatieven die ondermeer kinderen en het milieu ten goede komen. IKEA is sinds 1984 in België actief en heeft 8 woonwarenhuizen: in Anderlecht, Arlon, Gent, Hognoul, Wilrijk, Zaventem, Hasselt en Bergen. In België telt IKEA meer dan 4327 medewerkers.