IKEA lanceert Better Living Challenge

App doet Belgen duurzamer leven thuis

IKEA België lanceert de Better Living app, met concrete acties en challenges om klanten en medewerkers te ondersteunen bij het verkleinen van hun ecologische voetafdruk thuis. Zo wil het woonwarenhuis hen bewust maken van, maar ook actief laten meewerken aan een duurzame toekomst binnen de limieten van onze planeet.

Better Living challenge: kleine aanpassingen met een groot effect

In de Better Living app van IKEA zitten 75 concrete acties die je kunt toepassen in je dagelijks leven om je ecologische voetafdruk te verkleinen. Het gaat om kleine aanpassingen die jouw levensstijl net iets duurzamer maken. Zo kun je bijvoorbeeld koffie drinken die UTZ-gecertificeerd is, je kleren buiten laten drogen of items kopen die gemaakt zijn uit gerecycleerd materiaal. Voor elke actie toont IKEA je wat je verminderde impact precies inhoudt. Klanten en medewerkers kunnen zich laten inspireren door elkaars feed van Better Living acties of kunnen deelnemen aan de Better Living challenges die IKEA in de app lanceert. “Het is een leuke en interactieve manier om duurzaam leven te stimuleren”, aldus Caroline Gastaud, Sustainability Manager bij IKEA België.

Belgen, fervente recycleerders

Uit onderzoek van IKEA en marktonderzoeksbureau GlobeScan1 blijkt dat maar liefst 90% van de Belgen de mens als verantwoordelijke ziet voor de klimaatverandering. Ruim 75% van de Belgen maakt zich dan ook ernstige zorgen over de impact van de klimaatverandering op de toekomst van de komende generaties. En hoewel de Belgen in vergelijking met andere nationaliteiten fervente recycleerders zijn, weet 47% niet wat ze zelf kunnen doen om hun ecologische voetafdruk te verkleinen.

Vele handen maken licht werk

Hoewel mensen vaak denken dat ze zelf niet veel kunnen doen, willen we bij IKEA tonen dat dat net wél kan. Vele handen maken licht werk. Als iedereen kleine aanpassingen doet in zijn dagelijkse leven, dan kunnen we samen een grote impact hebben”, licht Caroline Gastaud, Sustainability Manager bij IKEA België, toe. Via de Better Living app toont IKEA gebruikers naast kleine aanpassingen in hun dagelijkse gewoonten ook enkele producten die kunnen helpen om water of energie te besparen, voedselverspilling tegen te gaan, gezonder te leven of zelf energie op te wekken. “Per winkel bieden wij onze IKEA FAMILY leden bovendien ook een aantal workshops aan rondom efficiënt en energiezuinig koken, het bewaren van en koken met ‘restjes’ en een DIY-sessie voor natuurlijke (huishoud)producten bijvoorbeeld”, vervolledigt Gastaud. “Meer informatie over het beschikbare aanbod en inschrijvingen vinden klanten op de website van de winkel in hun buurt.”

Binnen de limieten van de planeet

De Better Living app, die tevens deel uit maakt van een bredere klimaatcampagne, is een initiatief dat past binnen de People & Planet Positive strategie van IKEA met als doel een positieve impact op mens en planeet, terwijl de organisatie kan blijven groeien. Enerzijds wil IKEA daarom zoveel mogelijk mensen wereldwijd inspireren om een gezond en duurzaam leven te leiden thuis. Zelf wil IKEA tegen 2030 klimaatpositief worden door haar bedrijfsmodel te transformeren tot een 100% circulair model. Onlangs nog maakte IKEA in haar Sustainability Report voor boekjaar 2018 haar vorderingen bekend m.b.t. haar ambitie om ‘People & Planet Positive’ te worden.

De IKEA Better Living app is beschikbaar in de Google Play Store en in de Apple Store via deze link.

1 Kwantitatief consumentenonderzoek uitgevoerd in opdracht van de IKEA Group door GlobeScan in 2017 in 14 landen bij meer dan 14.000 respondenten ouder dan 18, waaronder 1.010 Belgen.

IKEA Belgium Press Office