Samenwerking met Swedish House Mafia en World Surf League aangekondigd tijdens IKEA Festival

ZAVENTEM, 17 september 2021 - Na de onthulling van de nieuwe Gaming collectie kondigt IKEA nóg enkele spannende nieuwtjes aan tijdens het IKEA Festival: voorjaar 2022 volgt er een collectie in samenwerking met World Surf League en in het najaar 2022 gaat IKEA een collectie uitbrengen in samenwerking met elektronisch muziekfenomeen Swedish House Mafia.

Alle beelden in hoge resolutie zijn beschikbaar in de IKEA Media Gallery.

MUZIKALE SAMENWERKING MET SWEDISH HOUSE MAFIA

IKEA gaat een samenwerking aan met elektronisch muziekfenomeen Swedish House Mafia om het thema muziek en creativiteit thuis te verkennen. De lancering van de collectie staat gepland voor september 2022.

Muziek speelt een belangrijke rol thuis. Of je nu produceert, speelt of beluistert. Het is het verbindingspunt en een middel om creativiteit te stimuleren, stress los te laten en ervoor te zorgen dat iemand zich thuis voelt in zijn omgeving. Steeds meer mensen maken thuis muziek. Voor veel muziekliefhebbers is dit de plek waar ze hun creativiteit kunnen beginnen verkennen. De uitdaging bestaat erin dat een huis vaak gebouwd en ontworpen is om te voldoen aan totaal andere behoeftes dan wat je als muziekliefhebber of -maker nodig hebt.  

We zijn erg enthousiast en blij om de samenwerking met Swedish House Mafia aan te kondigen. Met hun diepgaande expertise in muziekproductie hopen we samen muziekcreatie toegankelijker te maken, zodat nog meer mensen thuis hun creativiteit de vrije loop kunnen laten,” zegt James Futcher, Product Design Leader bij IKEA of Sweden.
IKEA x Swedish House Mafia
IKEA x Swedish House Mafia

Swedish House Mafia, het drietal dat bestaat uit Axwell, Steve Angello en Sebastian Ingrosso en dat voor een Grammy Award werd genomineerd, wordt algemeen erkend als een pionier in de elektronische muziek en hun liveshows zijn legendarisch over de hele wereld.

“We wilden allebei uit onze comfortzone stappen en samen iets nieuws en fris creëren, met andere woorden: een samenwerking tussen muziekmakers en een woningexpert. We voelden een sterke behoefte om samen te werken met iemand die onze visie deelde om het voor iedereen mogelijk te maken thuis muziek te creëren. Als artiesten en producers beseffen we hoe belangrijk een thuisstudio is, en we begrijpen de behoeftes en uitdagingen die veel opkomende artiesten en creatievelingen thuis hebben,” zegt Swedish House Mafia.

SURF(IN)SPIRATIE

Sinds 2019 werkt IKEA samen met World Surf League (WSL), een toonaangevende sportorganisatie voor surfers, om een nieuwe collectie te ontwikkelen geïnspireerd op een actieve, bewuste levensstijl die dicht bij de oceaan staat. De collectie, die wereldwijd tijdens het voorjaar 2022 beschikbaar zal zijn, bevat een reeks praktische en prachtig ontworpen producten voor thuis of op het strand. Bij het ontwerpen van deze collectie lag de nadruk op meer hernieuwbare materialen, zoals hout, en materialen uit gerecycleerde bronnen, zoals polyester.

“Als surfers staan we dicht bij de oceaan en zien we vaak van dichtbij hoe vervuiling en afval onze waterwegen en oceanen aantasten. We zijn enorm blij dat de KÅSEBERGA-collectie nu tot leven komt en dat onze gezamenlijke ambitie om de samenleving duurzamer te maken in veel van de nieuwe producten wordt gerealiseerd.”, zegt Kassia Meador, lid van het WSL- en IKEA-ontwerpteam.

Tijdens het recente IKEA Festival werden het balansbord, de strandtas en glaswerk voor het eerst onthuld.

Het IKEA- en WSL-ontwerpteam bestaat uit Kassia Meador, Kim Hogan, Rob Machado, Jason Penning, Daniel Willon van WSL en Mikael Axelsson, Wiebke Braash en Mehmet Mehmetalioglu van IKEA.

KÅSEBERGA
KÅSEBERGA

ONLINE IKEA ENCYCLOPEDIE

Eveneens aangekondigd tijdens het IKEA festival is het digitaal IKEA Museum: het nieuwe digitale platform wordt de meest uitgebreide bron van kennis en feiten over IKEA. Het bevat meer dan 100 verhalen over de oprichter, Ingvar Kamprad, en een aantal van de meest iconische producten en markante ontwerpen van de jaren 40 tot vandaag. De verhalen die je kan lezen op het digitale museum worden verteld aan de hand van historische documenten en voorwerpen, en vanuit verschillende perspectieven.

“Veel van de verhalen onthullen de innerlijke werking van IKEA en zijn nooit eerder gedeeld met het publiek. Of het nu gaat over een groot succes, een grote fout, een gevaarlijk avontuur of een revolutionaire mislukking - we hebben ons best gedaan om het te vertellen zoals het is gebeurd”, zegt Jutta Viheriä, Strategic Initiatives Leader bij het IKEA Museum.    

De inhoud van het platform zal online in het Engels en het Zweeds beschikbaar zijn, wereldwijd, altijd en overal via https://ikeamuseum.com/en/digital/.

IKEA Museum
IKEA Museum

Voor productaanvragen en meer informatie, contacteer jolien@oona.agency.

Voor meer informatie, neem contact op met:
Persdienst IKEA België
press.belgium@ikea.com 
+32 2 709 15 19


 

Jelena Janssens Commercial PR specialist, IKEA Belgium
Jolien Belmans oona
Manon Gerlo oona
Over IKEA Belgium

IKEA biedt goed ontworpen, functionele woninginrichtingsartikelen tegen betaalbare prijzen. IKEA werd in 1943 opgericht in Zweden en de IKEA Group telt vandaag 364 winkels in 30 landen. 158.000 medewerkers engageren zich voor onze visie om een beter dagelijks leven te creëren voor zo veel mogelijk mensen. De zorg voor mens en milieu maakt integraal deel uit van onze manier van zakendoen. IKEA ondersteunt permanent initiatieven die ondermeer kinderen en het milieu ten goede komen. IKEA is sinds 1984 in België actief en heeft 8 woonwarenhuizen: in Anderlecht, Arlon, Gent, Liège, Wilrijk, Zaventem, Hasselt en Bergen. Sinds 2018 zijn de producten van IKEA België ook online beschikbaar op IKEA.be. In België telt IKEA meer dan 4500 medewerkers.